Vad ligger bakom ett lyckat mobilspel

Det finns många exempel på framgångsrika mobilspel idag och vissa företag tjänar miljonbelopp varje dag tack vare ett enda spel. Men vad är det då som ligger bakom ett lyckat mobilspel? Låt oss titta lite närmare på detta i ett par exempel.

mobilspel_401254324

De följer ofta KISS-regeln

KISS är en engelsk förkortning som står för ”Keep It Simple, Stupid”. Det är helt enkelt ett uppmaning att inte göra saker mer komplicerade än de behöver vara och kan återfinnas i många olika områden och branscher. Mobilspel måste alltid begränsa mängden information som får finnas på skärmen vilket är varför enkelhet är en väldigt bra början. Även om spelet måste gå igenom en tutorial ska det i grund och botten vara lätt att förstå och komma in i.

Ger illusionen av kontroll

Vi gillar att ha uppfattningen att vi kontrollerar spelet och får ta alla beslut som påverkar vår chans att vinna. Ibland kan dessa beslut vara väldigt begränsade beroende på själva spelet. Detta är till exempel fallet med enarmade banditer där vi helt enkel startar spelet och väntar på att det ska ge oss ett resultat. I andra spel där vi uppfattar det som att betydligt mer borde vara under vår kontroll men uppenbarligen inte är det, anser vi att spelet på ett sätt eller annat inte låter oss vara delaktiga. En bra spel kan ge riktiga beslut till spelare men göra så att inverkan av alla dessa beslut inte gör spelet så pass komplext att det kräver mer än vi är villiga att ge för att spela det.

Innoverar – men inte för mycket

De flesta stora framgångar bland mobilspel har inte varit den första av sitt slag. De har nästan alla tagit inspiration från existerande spelgenrer och kanske till och med enskilda spelidéer som funnits sedan länge. Detta är också något som låter spelare känna igen vissa delar av spelet utan att någonsin ha spelat det tidigare. De behöver därför inte spendera tid med att försöka förstå sig på spelet, det är redan klart och tydligt från upplägget, allt man behöver förklara är de få nya aspekterna av spelet.